Picqué: ‘Sint-Gillisvoorplein autovrij in 2013’

Saint_Gillis.Parvis.utovrij

Sinds enkele jaren is het Sint-Gillisvoorplein gedurende een deel van de zomervakantie verboden terrein voor auto’s. Ook tijdens de dagelijkse markt kunnen er geen wagens parkeren.

In september 2012 kwam burgemeester Charles Picqué (PS) echter met het voorstel om het Sint-Gillisvoorplein vanaf de zomer van 2013 helemaal autovrij te maken.

Om het definitief verlies van de 47 parkeerplaatsen te compenseren zou er een ondergrondse parking komen onder het aanpalende Marie Jansonplein met 200 plaatsen. De gemeente wil daarvoor samenwerken met een privépartner maar de meeste investeerders vinden 200 plaatsen onvoldoende rendabel zodat mag gevreesd worden voor een veel grotere ondergrondse parking.
De tweede delen van het Voorplein, gescheiden door de Waterloosesteenweg, zouden met elkaar verbonden worden met een verkeersplateau.

Vlaams schepen Willem Stevens (SP.A), kandidaat op de lijst van Picqué, was opgetogen over het voornemen van de burgemeester. ‘De SP.A ijvert hier al jaren voor’.

De groene oppositie sprak van een ‘verkiezingsballon’ omdat voorstellen om drukke straten en pleinen autovrij te maken erg populair blijken te zijn in de verkiezingstijd. Alain Maron van Ecolo: ‘Over dit belangrijk dossier wordt al tien jaar gesproken maar de meerderheid is nooit in staat geweest om vooruitgang te boeken. Op minder dan een maand van de verkiezingen tovert de meerderheid nu dit uit haar hoed terwijl er op de gemeenteraad nooit over gesproken is.’
De groenen vinden dat er een plan moet komen om de autodruk te verminderen in het centrum van de gemeente, inclusief het Jansonplein, de Fortstraat en de onderkant van de Overwinningsstraat.

CDH reageerde wel positief. Vincent Henderick: ‘We hebben altijd gezegd dat een autovrij Sint-Gillisvoorplein de logica zelve is maar dat moet gepaard gaan met een ondergrondse parking om de toegankelijkheid van de handelszaken te garanderen.’

De humanisten dachten dat een ondergrondse parking niet realiseerbaar was tegen 2014. Ze stelden voor om in afwachting parkeerplaatsen te creëren op het Jansonplein.

Het autovrije voorplein maakte al deel uit van het gemeentelijk mobiliteitsplan dat nog niet werd goedgekeurd.

Een 40-tal bovengrondse parkeerplaatsen vervangen door 200 ondergrondse parkeerplaatsen lijkt echter niet meteen te stroken met de algemene filosofie dat het autoverkeer in de centra van de Brusselse gemeenten moet afgebouwd worden en dat auto’s vooral moeten dienen voor verplaatsingen van +5km in gebieden waar een frequent openbaar vervoer niet rendabel genoeg is.

In Jette wacht men al jaren op een nieuwe tram naar het UZ VUB.
In een koehandel tussen het gewest en de gemeente voor het verlies van parkeerplaatsen was een parkeergarage (publiek-privaat) onder het Spiegelplein beloofd. Maar… daar was geen geld voor. In Jette is er nog altijd geen tram en op het Spiegelplein heerst de meest ordinaire parkeerchaos.

Een mobiliteitsbeleid van ‘ondergrondse parkeerplaatsen + verkeersvrij maken + het aanleggen van fiets- en voetpaden’ is gedoemd om te mislukken. Dat geldt ook voor Brussel-stad.
Het verkeer moet zoveel mogelijk uit de gemeentelijke centra geweerd worden. Dat kan niet door het aanleggen van ondergrondse parkeerruimten in het gemeentelijk centrum. De ondergrondse parkeerplaatsen kan men beter aan de rand van de gemeente installeren op voorwaarde dat men tevens in een efficiënt openbaar verkeer voorziet.

===

Picqué: ‘Sint-Gillisvoorplein autovrij in 2013’:
http://www.brusselnieuws.be/artikel/picque-sint-gillisvoorplein-autovrij-2013

3 thoughts on “Picqué: ‘Sint-Gillisvoorplein autovrij in 2013’

  1. 20 augustus 2009

    Autovrij Sint-Gillisvoorplein werkt

    Het Sint-Gillisvoorplein en de Moskoustraat floreren. Het autovrije experiment, dat vorig weekeinde ten einde liep, doet veel mensen snakken naar méér. Enkele getuigenissen.

    Het Sint-Gillisvoorplein was de voorbije weken een gezellige bedoening. Op een van de vele terrasjes kon je rustig een pint pakken zonder uitzicht op geparkeerde auto’s. De mensen van het café van het cultuurhuis La Maison du Peuple zijn tevreden met het experiment. “Veel beter,” zegt Johnny Maffait aan de telefoon. Hij beaamt dat het Voorplein er het voorbije jaren alleen maar op vooruitgegaan is.
    Geert Van der Hallen woont vlak om de hoek, langs de Waterloosesteenweg, en ook hij is opgetogen: “De schoonheid van het Voorplein,” zegt hij lyrisch, “komt pas echt tot haar recht op autovrije momenten. Met mooi weer waan je je echt in het zuiden. Ik weet dat het moeilijk is om hier een parkeerplaatsje te vinden, maar ze zouden er toch over mogen nadenken om de Parvis vaker autovrij te maken.”
    Ook het oordeel van Koen Dhondt, die al acht jaar aan het Sint-Gillisvoorplein zelf woont, is positief, zij het met een kleine nuance. “Sinds de opening van het café op de benedenverdieping van het Maison du Peuple komt hier veel meer hip volk, en een stroom straatmuzikanten. Maar ook daklozen met een alcoholprobleem.”
    Parkeergarage
    Schepen van Economie en Toerisme Patrick Debouverie (MR) is ook al opgetogen. “De handelaars lijken tevreden met de zomerse maatregel (van 20 juli tot en met 16 augustus, DV). Nu gaan we samen met handelaars en bewoners om de tafel zitten om de voorbije weken te evalueren. Op termijn komt er een ondergrondse parkeergarage aan het Munthofplein, de – loodzware – procedure begint in het najaar. Dat schept mogelijkheden voor de Parvis , maar er moet uiteraard een consensus worden gevonden.” En over de renouveau van het plein: “Dankzij Atrium (gewestelijk agentschap dat impulsen geeft aan de handel, red.) komen er nieuwe investeerders. De Moskoustraat bloeit, en ook aan de Volderslaan wordt er geïnvesteerd. We verwachten nieuwe winkels aan de Waterloosesteenweg.”
    Terugblik
    René en Bernardine De Keyzer-Vanderborght wonen al sinds de jaren zestig aan het Sint-Gilllisvoorplein, waar ze tot ruim tien jaar gleden een slagerij hadden. Vanuit hun woonkamer kijken ze uit op de kruinen van de bomen op het plein. “Nooit gedacht dat hier ooit bomen zouden staan,” mijmert René. En Bernardine: “Tot tien, vijftien jaar geleden vond je op de dagelijkse markt hoofdzakelijk fruit en groenten. De jongste jaren zijn er meer en meer goedkope kleren: een hemd voor vijf of zelfs drie euro.” En, met een knipoog: “En dan zeggen dat het leven duur is.”
    René: “Halverwege de jaren zestig was de markt van Sint-Gillis een van de beste van heel Brussel. De klanten van de markt waren ook onze klanten. Ze kwamen uit Dilbeek, Vilvoorde, Waterloo, Rode. De markt heeft klappen gekregen met de opkomst van de grootwarenhuizen, een opkomst die in Brussel erg genoeg samenviel met de aanleg van de metro en de ont­eigeningen die ermee gepaard gingen.” Bernardine: “Er kwamen ook zowat overal markten, in de gemeenten rond Brussel en in Brussel zelfs tot en met in hoog-Sint-Gillis.”
    Nu is er aan de Parvis geen enkele slager meer. René herinnert zich de tijd dat het Voorplein zes slagers telde, naast de twee vleeswagens die postvatten op de markt. Naast runds- en varkensvlees ging er ook lamsvlees uit Ierland en Schotland over de toonbank. Bernardine: “Maar geen pré salé van de Mont Saint-Michel, dat was te duur voor de Brusselaars.”
    Laden en lossen
    Het autovrije Sint-Gillisvoorplein is mooi in de zomer, zeggen René en Bernardine, maar het is lastig als je als bewoner je wekelijkse boodschappen niet voor de deur kunt uitladen. Maar ze zijn hartelijke mensen, die de medemens iets gunnen. Zegt Bernardine: “Bij mooi weer moeten de mensen toch een terrasje kunnen meepikken?”
    Over één ding wil René wel zijn beklag doen: de urinegeur die elke ochtend opstijgt aan de ingang van het metrostation. “Echt onaangenaam.” Maar dát ongemak moet toch makkelijk verholpen kunnen worden?

    http://www.brusselnieuws.be/artikel/autovrij-sint-gillisvoorplein-werkt

  2. 21 juni 2013

    Sint-Gillisvoorplein vanaf volgende week autovrij

    Het Sint-Gillisvoorplein wordt vanaf volgende week donderdag autovrij. In oktober volgt een evaluatie. Een echte heraanleg van het plein is voor 2015.

    Het Sint-Gillisvoorplein is nu al autovrij tijdens de vele markten die er plaatsvinden en sinds enkele jaren ook tijdens de zomermaanden. Het gemeentebestuur draalde de voorbije jaren wat omtrent de toekomst van het populaire plein. Nu is de kogel echter door de kerk: de auto verdwijnt permanent.
    In aanloop naar de verkiezingen vorig jaar beloofde Charles Picqué al een autovrije Parvis en vanaf volgende week donderdag is het zover. Dat kondigt de burgemeester aan in Le Soir.
    De vele terrassen op het plein kunnen dus uitbreiden maar moeten wel een centrale doorgang vrij laten voor de hulpdiensten.
    In oktober volgt een evaluatie. “Dan zullen we bekijken of er aanpassingen nodig zijn, bijvoorbeeld voor leveringen, maar we zullen niet op onze stappen terugkeren”, klinkt het.
    Een echte heraanleg van het plein moet volgen in 2015. Er is alvast een architect aangesproken om na te denken over nieuwe materialen, verlichting en stadsmeubilair.
    Op het Sint-Gillisvoorplein verdwijnen 47 parkeerplaatsen. De gemeente wil die compenseren met een ondergrondse parking onder het aanpalende Marie-Jansonplein (beter bekend als le carré de Moscou). Dat die parking er nog niet is, verklaart meteen ook waarom het Voorplein niet eerder autovrij werd.
    De gemeente wil de site onder het Marie-Jansonplein nu ter beschikking stellen van een toekomstige privé-uitbater. Momenteel wordt al onderhandeld met een kandidaat. Picqué sluit ook een partnerschap met het toekomstige gewestelijk parkeeragentschap niet uit.
    Of de ondergrondse parking er echt komt moet nog blijken. Investeerders toonden zich de voorbije jaren alvast niet echt happig. Het vooropgestelde aantal plaatsen van 200 zou het moeilijk maken om de investering te laten renderen.

    http://www.brusselnieuws.be/artikel/sint-gillisvoorplein-wordt-autovrij

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s