Café Le Dillens: toepassing gemeentereglement

Image
 
Brussel, 4 september 2013

Dienst Veiligheid, Hygiëne en Leefmilieu Sint-Gillis

t.a.v. de heer Mesozy
Van Meenenplein 39
1060 Sint-Gillis

Betreft: Dillensplein – terrassen – gemeentelijk reglement

Geachte Heer Mesozy,

 
Zoals ik u schreef, zijn de eigenaars van café Le Dillens in belangrijke mate tegemoet gekomen aan het gemeentelijk reglement inzake de inrichting van terrassen maar dreigen zij dit reglement opnieuw te overtreden.
 
Mag ik u doen herinneren aan mijn schrijven van 11.8.2013 terzake waarop ik tot nogtoe geen antwoord van u mocht ontvangen ?
In afwachting van uw antwoord, teken ik,
 

Met vriendelijke groet,

Jan Boeykens
Faiderstraat 10
1060 Sint-Gillis

van: Jan Boeykens
aan: DNA Sint-Gillis <na-an.1060@stgillis.irisnet.be
cc: contact.1060@stgillis.irisnet.be, louise.1060@stgilles.irisnet.be
datum: 4 september 2013 14:01
onderwerp: terras Le Dillens – gemeentereglement

===

Brussel, 11 augustus 2013

Dienst Veiligheid, Hygiëne en Leefmilieu Sint-Gillis
t.a.v. de heer Mesozy
Van Meenenplein 39
1060 Sint-Gillis Geachte Heer Mesozy,
 

Betreft: Dillensplein – terrassen – gemeentelijk reglement

Zoals ik u op 5 juli jl. schreef, was er een ernstig probleem met het terras van het café ‘Le Dillens’ op het Dillensplein te Sint-Gillis.

Na de gemeentelijke tussenkomst voorzagen de eigenaars van het café in een vrijweg voor de voetgangers en het terras werd enigszins aangepast.

Om zoveel mogelijk klanten op het terras te krijgen, werden er echter herhaaldelijk tal van tafels en stoelen bijgeschoven zodat men opnieuw in overtreding was met het gemeentereglement.

De volgende ochtend bleek alles weer in regel te zijn.

Gezien de hittegolf van de laatste weken, kon men daar enigszins begrip voor opbrengen.

Ik heb echter de indruk dat het terras nu permanent de wettelijke ruimte overschrijdt en dat er geen rekening wordt gehouden met de aanlegbreedte van de terrassen in de openbare ruimte die tot max. 3 meter van de gevelsrij moet beperkt blijven.

Het terras beperkt zich, in overtreding met het gemeentereglement, ook niet meer tot de breedte van de voorgevel van het betreffende café.

Rekenende op de correcte toepassing van het gemeentereglement en in afwachting van uw antwoord, teken ik,

Met vriendelijke groet,

Jan Boeykens
Faiderstraat 10
1060 Sint-Gillis

PS. Ik wil er nog even aan toevoegen dat mijn tussenkomst die door tal van mensen wordt gerespecteerd, niet op het begrip kan rekenen van de café-uitbaters en hun klanten. Ik ontving zelfs een reactie op mijn blog waarin ik ervan werd beschuldigd het café te willen ‘saboteren’ terwijl ik er publiciteit voor maakte. Die aankondiging werd wel voorzien van een scherpe kritiek toen bleek dat de eigenaars van het café geen vrijweg voor de voetgangers voorzagen en ook de breedte van de voorgevel van het daarnaast gelegen internet-café voor hun terras gebruikten.

http://www.stgilles.irisnet.be/public/uploaded/Reglements/reglement_terrasses_quartier_l

http://brusselbruxellesbrussels.skynetblogs.be/archive/2013/07/07/gemeente-sint-gillis-inrichting-van-terrassen.html

http://brusselbruxellesbrussels.skynetblogs.be/archive/2013/07/05/le-dillens-lettre-ouverte-maire-saint-gilles.html

http://brusselbruxellesbrussels.skynetblogs.be/archive/2013/07/05/le-dillens-open-brief-aan-burgemeester-sint-gillis.html

http://brusselbruxellesbrussels.skynetblogs.be/archive/2013/07/01/brussels-cafe-brengt-nieuw-leven-in-de-brouwerij.html

http://brusselbruxellesbrussels.skynetblogs.be/archive/2013/07/01/saint-gilles-sint-gillis-place-dillens-dillensplein.html

http://brusselbruxellesbrussels.skynetblogs.be/archive/2013/06/25/parvis-de-saint-gilles-sint-gillis-voorplein-2.html

Foto: Café Le Dillens waarvan het terras bijna 1/4 van het Dillensplein in beslag nam zonder dat er een vrijweg voor de voetgangers was voorzien. De publieke zitbanken werden als banken voor de klanten gebruikt. De publieke zitbanken werden weliswaar vrijgemaakt maar de gebruiker ervan zit met zijn neus tegen het terras geklemd.

Leave a Reply

