Huren van een woning: Ombudsvrouw Stad Antwerpen

van der meydenstraat Antwerpen klacht

Geachte Mevrouw,

U antwoordde mij dat ik met mijn klacht over een huurwoning in de Van der Meydenstraat te Borgerhout die ik bezichtigde, niet bij u terecht kan.

In tegenstelling tot wat ik uit goede bron vernomen heb, zou de Stad Antwerpen dus geen financiële steun verlenen aan opkopers van oude woningen om die woningen, via een soort jongeren-stagecontract, te ‘renoveren’. En mijn klacht zou ‘inhoudelijk niet specifiek genoeg zijn om een onderzoek op te starten’.

Bovendien stelt u dat mijn klacht ‘gedateerd’ is.

Inmiddels ben ik door mijn vroegere huisbaas in de Van der Meydenstraat (die daarin gesteund werd door zijn vrouw die mede-eigenaar is), gewaarschuwd voor het feit dat de opkoper van de oude woningen ‘gevaarlijk’ kan zijn en dat ik mijn publicaties terzake op het internet terzake ‘het best kan verwijderen’.

Ik ben echter niet van plan om op dit verzoek in te gaan omdat mijn vroegere huisbaas beweerde dat ik door mijn huurder-buurman destijds werd ‘weggeselecteerd’ terwijl deze laatste mij juist een geschikte kandidaat vond voor het huren van een appartement en een goed woordje wou doen bij de opkoper.  Daarbij vertrouwde hij me toe op welke manier de opgekochte woningen werden opgeknapt.

Ik hoop dat de diensten van de Stad Antwerpen alsnog een onderzoek zullen instellen en ik zal mij, zoals u voorstelde, tot de politie wenden indien ik bedreigd zou worden.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

Hoogachtend,

Jan Boeykens

van:Jan Boeykens <werkgroepmorkhoven@gmail.com>

aan:Ombudsvrouw <ombudsvrouw@stad.antwerpen.be>

cc:Jan Boeykens <werkgroepmorkhoven@gmail.com>

datum:2 maart 2015 16:37

onderwerp:Re: Klacht huurwoningen Antwerpen

—————

Geachte heer Boeykens

Bedankt voor uw mail over een huurwoning die u bezichtigde.

Als ombudsvrouw ben ik niet bevoegd voor woningen op de private markt, daarvoor kunt u terecht bij de Huurdersbond.

Ik keek na of er door de stad opleidingen worden voorzien voor het renoveren van gebouwen, maar dat is niet zo. Uw klacht is inhoudelijk niet specifiek genoeg om een onderzoek op te starten en ook reeds gedateerd als u spreekt over een jaar geleden.

Ik stel voor dat u zich richt tot de Huurdersbond. Bij het vermoeden van wanpraktijken kunt u zich (of de huisbaas) zeker richten tot de lokale politie van Antwerpen.

met vriendelijke groeten

Karla Blomme | Ombudsvrouw

Ombudsdienst stad Antwerpen, OCMW, lokale politie en sociale huisvesting

De Coninckplein 25 | 2060 Antwerpen

tel + 32 0800 94 843 

ombudsvrouw@stad.antwerpen.be | www.antwerpen.be/ombudsvrouw

vind de ombudsman die bij je probleem past op www.ombudsman.be

volg ons op facebook en twitter

van:Ombudsvrouw <ombudsvrouw@stad.antwerpen.be>

aan:Jan Boeykens <werkgroepmorkhoven@gmail.com>

datum:16 februari 2015 11:18

onderwerp:RE: Klacht huurwoningen Antwerpen

verzonden door:stad.antwerpen.be

—————

Antwerpen, 14 februari 2015

Antwerpse Ombudsvrouw

Geachte Mevrouw,

Betreft: wanpraktijken huurwoningen

Ongeveer een jaar geleden was ik op zoek naar een appartement in Antwerpen.

Op een bepaald moment had ik een gesprek met de heer Dams die een appartement huurt op het adres van de Van der Meydenstraat 10, 214O Borgerhout (Antwerpen).

De heer Dams wou mij als kandidaat-huurder aan de huisbaas voordragen.

Vandaar dat ik een langdurig en vertrouwelijk gesprek ten zijnen huize had.

Wat hij me vertelde was onthullend.

Het huis waarin hij, te samen met andere mensen een appartement huurt, schijnt het eigendom te zijn van een steenrijke Turk die in Turkije zelfs een eigen vacantie-eiland zou hebben.

De man koopt automatisch oude woningen op en laat die dan voor een appel en een ei door Turkse jongeren ‘renoveren’.

De jongeren die over geen beroepsbekwaamheid beschikken, volgen zogenaamd een opleiding die door de Stad Antwerpen grotendeels wordt bekostigd. Op die manier weet de Turkse huisbaas zich te verrijken.

De ‘gerenoveerde’ woningen bevatten talrijke gebreken en de ingebouwde toestellen zoals ijskasten en elektrische vuren zijn van goedkope en slechte kwaliteit alhoewel zij er op het eerste zicht ‘goed’ uit zien.

De heer Dams had heel wat moeten investeren om zijn appartement bewoonbaar te maken en diende tevens veranderingswerken uit te voeren.

Hij vertelde mij dat de buitendeur stuk was geweest en maandenlang had openstaan.  Het schrijven naar de huisbaas leverde niets op. Tenslotte liet hij de buitendeur op eigen kosten door vaklui herstellen.

Ik vraag mij af of de Stad Antwerpen haar samenwerking met dubieuze figuren niet beter kan opzeggen.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

Hoogachtend,

Jan Boeykens, Van der Meydenstraat 12 bus 2, 2140 Borgerhout

Leave a Reply

